"Segmen Jom Kongsi Tazkirah by BUDAK"


Assalamualaikum,this segmen is totally gempak! Tahniah to kak Budak yang melancarkan ini segmen. tepuk cikit.Ok rasa payah pulak Isma nak menaip padahal kemarin idea berkepuk-kepuk tau masuk dalam otak sampai dalam tidur pun termimpi-mimpi.Rasa nak ambil skrudriver cucuk tempurung kasi idea yang masuk tu mencurah keluar pfttt -__-Ya Allah bantulah hambamu.Kalau tunggu aku dapat idea just untuk intro,mereput la aku depan keyboard ni.Tajuk yang akan dikongsi kongsikan hari ini ialah mengenai aurat PEREMPUAN.Tajuk yang berat but i will try to make it lebih santai and ringkas,tepat,padat dan vavavum.'tiba-tiba terngiang lagu tipah vavavum'


Definisi ye anak-anak.'orang kata typo tu comel ..orang kata laa.emm'


Aku akan menerangkan sedikit mengenai permasalah ummat sekarang ni 'cewwah' aku bukanlah ustazah apatah lagi ustaz 'erk,sudah menyalahi fitrah' yang bila ditanya terus melatun hadis/ayat Quran dan sebagainya.Aku pun rujuk buku dan Ayat Al Quran.Aku bukan syiah,apatah lagi pengikut IS walaupun nama aku ISma.'ok,takdak kena mengena'

Hijab-trend sekarang ni bagi aku ialah satin sebab bersepah tudung satin yang dijual di alam realiti mahupun dalam online tapi sehelai tudung satin pun aku tak de hahahahahahaha.Satin bagi aku ok la,cantik..tak jarang dan senang jadi 'orang kata' so aku rasa satin cun dan lulus la untuk jaga aurat perempuan. Permasaalahannya sekarang???? ten ten tennnnn belilah bidang 48 dan keatas bagi tudung square sebab bila pin bahu ke bahu lebih terletak la

Untuk peminat bawal macam aku,semua sedia maklum yang bawal jarang.So,untuk mengelakkan kita 'perempuan' jadi transparent waktu kena cahaya please la pakai inner.Inner pun sekarang bersepah tapi aku still rasa sesetengah inner yang dijual menggunakan kain yang melekat dan mengikut bentuk leher.'kita nak tutup bukan nak balut' So inner yang aku pakai sekarang ni ialah tudung syria,kalau nak lebih jimat bak kata Alin kau gunting je tudung ariani 'yang bahagian keras tu' hahahahaha

Yang bidang 55 dan kebawah tu,kalau nak pin tu jangan la betul-betul atas bahu kerana dirimu begitu berharga. 'fikir balik tujuan sebenar Allah perintahkan tutup aurat.Tak malu ek tunjuk benda yang mengaibkan'

Hanis Sofia

Untuk shawl bagi aku bergantung dengan cara korang belit la ye dan jangan lupa inner'kalau jarang'..Renung-renungkan lah

#AntiBonggolUnta

Top-aku just tak berapa bekenan dengan trend bila pakai, baju masuk dalam skirt or seluar,dulu cikgu disiplin punya la hingar suruh Mamat bawak masuk baju dalam seluar time pj,Tapi sekarang cikgu disiplin hentak kepala dekat dinding tengok semua pelajar perempuan tingkatan 15 Skema, bawak masuk baju dalam seluar.Haiyaaa masuk icu orang tua tu -,- Sekarang banyak baju style korea memang longgar,just jangan beli yang bergetah,dan tengok jenis material dan jangan singkat sangat please.

Seluar-Ingat ya ladies, kita kena kena tutup bukan balut yeeeeee

Skirt -jangan beli yang pencil #antipencil Macam sarung nangka,nangka pun sesak nafas tau tengok kau pakai.

Stokin : WAJIB kecuali atas situasi yang tertentu..nak senang pakai kasut yang bertutup.

Handsock  : WAJIB kalau baju tu tak bercekak,bila angkat je tangan,lengan baju tu turun...Ikut situasi jugak.

Kain bawah dagu : Aku try tanya Ustazah,..Ustazah cakap Ulama' ada banyak pendapat 'dan aku pun tak ingat'..Tapi yang Wajibnya dalam solat WAJIB tutup.Dan ada sesetengah yang bila berjalan bahagian dagu diangkat melebihi angle 90,yang tu memang patut pakai.Kesimpulannya, jalan tu jangan mendagu sangat hahaha


Kerana dirimu begitu berharga


p/s : Bagi aku,penggunaan aku buat aku lebih dekat dengan pembaca.Kadang kita memekik tak sampai seru,hidayah tak datang lagi,tapi kita yang buta hati.Salah silap harap dibetulkan...Yang baik dri Allah dan yg lemah itu kesilapan saya sendiri.


Comments

difinisi? haha. takpe manusia kan tidak sempurna :)

terima kasih ISma atas perkongsian ^^
moga Allah membuka pintu hati kita yang membacanya supaya berubah menjadi muslimah yang lebih baik dari semalam. kite pun masih banyak yang perlu diperbaiki T.T

terima kasih sebab join segmen kite :)
gempak ke? terharu kite. hehe. May Allah blees ^^
Mialia said…
banyak nasihat. thanks :)

D' Followers

D' Chatter

Popular Posts