6 kesilapan penjagaan wajah



Kesilapan 1 : MENCUCI MUKA TERLALU KERAP

Ada 2 sebab kenapa kita tak boleh mencuci muka terlalu kerap|

Boleh menyebabkan kulit terlalu kering
Kulit akan cenderung jadi lebih berminyak dan berjerawat

Kesilapan 2 : GOSOK MUKA TERLALU KUAT

Ramai yang ingat bahagian yang ada jerawat atau bermasalah perlu digosot dan disental sepenuh jiwa dan raga agar kotoran dalam liang roa dapat dihapuskan.Namun,cara ini salah lagi dipersalahkan kerana apabila menyental terlalu kuat akan menyebabkan kulit menjadi
 
kemerahan
mencederakan kulit dari dalam.

Kesilapan 3 : SKRUB MUKA TERLALU  KERAP
Yang ni aku kena mengaku,aku suka gila skrub muka sebab skrub tu wangi lepas tu kulit jadi lembut serta merta .Walla,tapi sekarang dah menyesal ,sebab bila panas kulit aku akan mengalami kegatalan pada tahap yang aku sendiri tak boleh tahan untuk menggarunya.Lepas garu komfem la pedih duh.Scrub selalunya mempunyai tekstur yang agak kasar namun apabila terlalu kerap menggunakannya ia boleh menyebabkan
 

kulit menipis
lebih sensitive

gatal!!

Kesilapan 4 : peluh
Apabila anda mudah berpeluh,itu memang menandakan anda seoarang yang sihat namun jangan sesakali membiarkan peluh kering sendiri di muka tanpa di lap kerana peluh mengandungi kotoran yang akan menyerap sekali ke dalam pori-pori muka.

Kesilapan 5 : membiarkan syampu mengenai kulit muka
Syampu mengandungi bahan pelembab atau minyak untuk melembutkan rambut.Jika terkena pada wajah,minyak tersebut akan meresap ke dalam wajah dan puff jerawat.

Kesilapan 6: berkongsi tuala badan dan muka
Ramai yang buat kan? Hahaha termasuk aku la ni.Sebaiknya asingkan tuala untuk muka dan badan.Kerana tuala badan pasti mempunyai kotoran yang lebih banyak atau kuman berbanding tuala muka.



That’s all.Thanks for readingšŸ˜˜

Comments

Azlyn said…
nice post! i washed my face once a day. is it still consider as frequent-wash? thank you!
munirah :) said…
Semua yang kata jangan buat ni la yang aku buat haahhahah.
Omg banyak la pula pantang larang ni hahah, dah la saya jenis malas.
Lol sabar je lah
Sally Samsaiman said…
Nice tips indeed...kak Sally jarang guna skrub...skrg prefer guna peeling mask je..skrub tu buat kat bhgn hidung je..ehee
Anis Farhana said…
Shampoo kena kulit muka tu memang takleh nak elak huhu. Saya suka shampoo rambut macam laki :')
ANIS NABILAH said…
brapa bnyk kali kita wash face yg dikatakan kerap tu ?
Isma Ismail said…
to Azlyn : kira rajin la tu cuci muka jugak
to munirah :) : betulll...benda ni memang kita selalu buat sebab ikut mood jugak
to Sally Samsaiman : peeling mask besttt jugak
to Anis Farhana : same leee hahahaha
to ANIS NABILAH : kalau jenis yg duduk rumah je tak keluar 2 kali sehari pun ok,kalau keluar rumah seeloknya,balik je cuci la muka..ikut keadaan :)
Anonymous said…
siot ramai gak ar komen kat blog hahahahaha